Je bekijkt nu Grand Pommerolle, Bos van Saoû (wandeling)

Grand Pommerolle, Bos van Saoû (wandeling)

Deze pittige wandeling begint in het hart van het bos van Saoû en brengt u naar één van de toppen van het bos waarna u een tijd over de rand loopt met prachtige vergezichten. Persoonlijk vind ik dit een erg mooie wandeling.

Niveau: gevorderd
Duur: 5 uur
Hoogteverschil: 620 m
Beginpunt: 470 m
Wandelkaart: IGN: 3138OT
Markering: gele streepjes en richtingpaaltjes met een gele bovenkant.

Parkeren: Bos van Saou (vanaf Saoû over de D70 richting Aouste, afslag Forêt de Saoû), parkeerplaats ‘Auberge des Daupins’.

Routebeschrijving:

(update 30/04/2021: De beschrijving van deze wandeling is veranderd door het Office de Tourisme en wordt nu in tegenovergestelde richting aangeboden door het OT, maar hij is zoals hieronder beschreven nog steeds mogelijk)

Vanaf de parkeerplaats loopt u naar de ‘Auberge des Dauphins’ (zie info hieronder) en het kantoor van de boswachters. Bij de Auberge gaat u rechts af naar de betonnen brug (hoogte 480m) en vervolgens links in de richting van ‘la Pistes des Coupes’ (hoogte 640m). U neemt een pad hiertegenover bergopwaarts het bos in. Iets hoger kruist u een toeristische weg ‘Les Fourneaux’, hoogte 698m. U loopt verder het pad door omhoog. Volg goed de gele streepjes! Bij de kruising ‘Les Berches’ hoogte 850m gaat u naar rechts een vlakkere weg op en even verderop verlaat u hem voor een pad dat links stijl omhoog klimt. U komt boven aan ter hoogte van de Pas Joussaud (kleine weide). Doorlopen naar rechts. Na ‘Pas de Courbis, slingert het pad lang onder de rand aan de noordkant tussen struiken door. U komt uiteindelijk weer terug op de top en loopt dan alsmaar westwaarts om op de top van de Grand Pommerolle hoogte 1062m uit te komen. U daalt aan de andere kant af. Na wat slingeren tussen struiken door daalt u stijl af langs de rand van de rotsen. U komt na 20 min aan bij de Pas de Berthe hoogte 885m. U loopt door richting westen komt nog langs een top van 898m en daalt vervolgens stijl af tussen de bosjes door (volg de gemarkeerde route!). U komt uit in een klein weiland net onder de top van de Petit Pommerolle hoogte 822m. U kunt naar links heen en terug naar een uitzichtpunt. Prachtig uitzicht op Saoû, maar pas op bij felle wind. Vervolgens loopt u terug richting ‘Les Clos’. Vrij lange weg door het bos. U loopt tot de richtingpaal ‘Les Clos’ en vervolgens over het hoofdpad/weg en de betonnen brug weer terug naar de parkeerplaats.

Auberge des Dauphins: Maurice Burrus is eigenaar van het bos van Saoû van 1924 tot 1959. Hij is sigarenfabrikant en vrijgezelle miljardair en bouwt een prestigieus hotel dat een replica is van het Trianon van Versailles. Hij laat het hier niet bij, want hij legt ook 30km toeristische route aan, exploiteert het bos en legt electriciteit aan. In de tweede wereldoorlog wordt het gebuikt als herstellingsoord voor gewonde soldaten en daarna raakt het in verval. Vandaag de dag is het in het bezit van het département en is er een project gestart om het om te bouwen tot expositieruimtes met klein restaurant en informatiepunt.