Je bekijkt nu Wandeling: Grande Combe et Rocher La Laveuse, Saoû

Wandeling: Grande Combe et Rocher La Laveuse, Saoû

De wandeling door de Grande Combe in het bos van Saoû stond al zo lang op mijn lijstje, maar het kwam er maar niet van. De belangrijkste reden is dat de Grande Combe oorspronkelijk deel uit maakt van een lange wandeling van 9 uur die ook via Les Trois Becs gaat, de koningswandeling hier in de buurt. Maar er is een andere route van 6 uur die ‘relatief’ makkelijker is: Zie hier.

Hou je van flink wandelen en ken je Les Trois Becs niet, dan raad ik je aan die te doen. Je kan dan de link hierboven volgen. Ben je echt een hele grote sportieveling dan kan je de wandeling hieronder uitbreiden met Les Trois Becs.

La Grande Combe is een kloof en je loopt in de schaduw, dus erg prettig bij warm weer. Wij vertrokken om 8.00 uur. De begin van de wandeling is over een pad door het bos dat langzaam maar zeker steeds smaller wordt en ook de rotsen sluiten zich steeds meer. Het geheel doet feeëriek aan. Wij zijn na de Grande Combe doorgelopen naar de Rocher de la Laveuse om toch ook nog uitzicht te hebben over de omgeving.

Duur: 5,30 uur, Afstand: 18 km, Hoogteverschil: 900m (Hoogste punt : 1415m, Laagste punt : 460 m). Carte IGN : : Ref. 3138OT

Parkeerplaats: De laatste parkeerplaats in het bos van Saoû bij Auberge des Dauphins.

(1). Je passeert de slagboom en loopt even verder voor de Auberge des Dauphins langs. Je loopt verder het pad in de richting van Chemin de la Grande Combe en Virage du Pré de l’Âne. Je loopt nu ongeveer 2 uur steeds rechtdoor. Vrij snel krijg je een bordje Les Douglas, maar je blijft rechtdoor lopen. Naar links verwijst er een bordje naar een schuilplek tijdens de godsdienstoorlog. Vanaf het pad zie je links op een gegeven moment ruïnes van huizen die in de rotsen waren gebouwd. Het pad wordt steeds smaller en gaat steeds dieper het bos in. Er zijn steeds meer stenen op het pad, maar het stijgt niet heel snel. Het wordt wel steeds smaller. Na ongeveer een uur stijgt het even flink op een plek waar je grote rotsblokken ziet liggen. Daarna loopt het pad weer geleidelijk stijgend verder. Na ongeveer 6km komt het pad uit op een onverhard pad. (Als je Les Trois Becs wilt doen dan volg je hier het bordje richting de Pré de de l’Âne).

(2) Je neemt het onverharde pad naar links. Dit is een GR® (Rood en witte markering), in de richting van Fontaine des Oiseaux en la Laveuse. Het is 45 min. naar La Laveuse.

Boven aan de Grande Combe, rechtdoor richting le Prés de l’âne voor Les Trois Becs en links naar La Laveuse

(3) Bij de kruising met Fontaine des Oiseaux, neem je het pad rechts dat stijgt naar La Laveuse. Het pad stijgt regelmatig. Je komt op een kruising waar de GR® naar links af buigt richting Saillans, maar je loopt rechts/rechtdoor door richting La Laveuse. Je komt bij een bordje: Pas de la Laveuse.

(4) Achter het bordje loop je naar de rotsen. Als je naar de rotsen loopt ligt links de rots La Laveuse met een gat er in. La Laveuse= de wasvrouw. (Als je vanaf Saillans beneden omhoog kijkt is het net of je een vrouw de was ziet doen.) Je hebt hier prachtig uitzicht over de omgeving. (geen foto want dan is de verrassing groter;)) Je loopt dezelfde weg weer terug*. Dat is geen straf, want inmiddels is het licht veranderd en ziet de Grande Combe er weer anders uit.

* Of je loopt vanaf het bordje Pas de Laveuse omhoog naar Roche Courbe (de eerste van de Trois Becs) gevolgd door de Signal en de Veyou. Pas op reken wel 2 uur extra! Vanaf de Veyou loop je naar beneden en vervolgens rechts via het pad weer naar het begin pint van het paadje door de Grande Combe.

Kaart: Visorando

Ligging Bos van Saoû

Dit bericht heeft één reactie

1. Hanneke

wij hebben dit jaar 2924 deze wandeling ook gedaan, behalve het stukje naar t uitzicht….dat konden we niet meer opbrengen….achteraf wel heel jammer!! maar tocht langs de grand combe vonden we echt spectaculair. echt een aanrader…ook heerlijk cool tussen alle bomen.