Saulnier, Bourdeaux (wandeling)

chatelas bourdeauxEén van mijn favoriete wandelingen rond Bourdeaux. De wandeling die begint in het oude middeleeuwse gedeelte van Bourdeaux en mooie uitzichtpunten heeft. Pas op na hevige regenval kan de terugweg moeilijk zijn omdat er verschillende keren een beekje moet worden overgestoken.

Niveau: gemiddeld
Duur: 3,5 uur
Hoogteverschil: 510 m
Beginpunt: 405 m
Wandelkaart: IGN: 3138 OT
Markering: de route wordt aangegeven door de rood/witte GR markering en gele streepjes en richtingpaaltjes op kruisingen voorzien van een gele bovenkant (de rondjes op de kaart).
Parkeren: Centrum van Bourdeaux bij de Office du Tourisme.

Routebeschrijving:
Voor het gemeentehuis neemt u de weg ‘le Coulard’ onder de stadspoort door en loopt u de trappen op en volgt de rood/witte markering van de GR9. Bij de wasplaats op het marktpleintje ‘Place du Marché’ (hoogte 420m) gaat u links. U blijft de rood/witte markering volgen over de weg. U steekt de weg over en blijft richting ‘Saulnier’ lopen over een klein paadje dat links omhoog loopt en onder de ruines van de ‘Chatelas’ door. U komt op de weg D538 uit. U loopt de weg rechts omhoog tot de camping. U loopt langs de camping rechts omhoog tot een klein huis. Bij het huis rechts aanhouden en doorlopen tot een wat groter huis. Linksaf, nog steeds de GR volgen en achter het huis langslopen. 400m na het huis gaat u van de weg af rechts een pad op. Na het oversteken van een helling en wat bos, neemt u het bruggetje. Verder omhoog lopen en langs een weiland lopen om bij een huis aan te komen. couspeau saulnierHet karrespoor omhoog volgen en na een haarspeldnocht het pad rechts nemen die naar een hoger gelegen weggetje leidt. Die volgt u naar rechts voorals bij de verharde weg aan te komen. Op de verharde weg loopt u ongeveer 200m naar links. Vervolgens loopt u door het hek (goed achter u sluiten), iets doorlopen en dan naar links afbuigen. U komt op een kleine weg uit met de richtingpaal ‘Saulnier ( hoogte 710m). Vanaf hier gaat u weer terug lopen naar Bourdeaux. U volgt nu niet langer de GR, maar een gele markering. U blijft links lopen door het weiland (slagboom graag sluiten). Verderop komt u op een stenen weg uit. Vlak voor de verharde weg neemt u het pad naar rechts die naar een uitzichtpunt leidt met een orientatiebord. U loopt door op het pad tot het gemeenthuis; Mairie d’Orcinas (hoogte 622m). U loopt nu langs de D191 in de richting van Bourdeaux. Op 250m van het gemeentehuis loopt de weg rechts naar beneden. In de tweede bocht verlaat u deze weg om een graspaadje te volgen dat verderop breder wordt tussen bomen door. U komt bij een weiland waar u rechts omheen loopt tot de schuren. Rechts de weg naar beneden volgen. ter hoogte van een ruine naar links afbuigen. U vervolgt het pad tussen bosjes door en doorlopen langs een hek. U blijft doorlopen naar benden en steekt een beekje over en blijft er langslopen totaan de weg. U steekt het beekje 4 keer over voordat u bij de weg komt. Deze ongever 15. min. volgen tot het Office du Tourisme.

La Viale, de middeleeuwse wijk van Bourdeaux waar u in het begin van de wandeling doorheen loopt heeft 2 ruines van kastelen. Eén van de bischoppen van Die uit 1320 en een tweede van de graven van Valence uit 1210. Er staan een aantal mooie renaissance huizen in La Viale en is ook een mooi kerkje. Zie voor meer info het artikel over Bourdeaux.

Print Friendly, PDF & Email

U kunt de GPS-track downloaden via de link onder de kaart ‘telechargement GPS’.