De waterval en ruine van Pontaix

Een tijdje gelwaterval van Pontaixeden was er een prachtige documentaire over de Drôme op de télevisie en daar kwam de waterval (cascade de l’Aiguebelle) van Pontaix in voor. Ik had daar nog nooit over gehoord en mijn buren, die hier geboren zijn, ook niet. Dus werd ik wel heel erg nieuwschierig en ben ik op zoek gegaan.

Print Friendly, PDF & Email

Pontaix ligt langs de D94 tussen Saillans en Die. Het is een piepklein dorpje dat waterval Pontaixuit een paar kleine straatjes lijkt te bestaan, maar het heeft een paar verborgen juweeltjes. Ter hoogte van Pontaix steekt de D94 via een brug de rivier de Drôme over. Je kan langs de weg parkeren, er zijn een paar kleine parkeerplekken en anders kan dat ook verderop, je volgt de borden Parking.

Waterval van Pontaix

waterval PontaixAls je vanaf de D94 het voetgangersbruggetje over de Drôme neemt, loop dan rechtdoor een piepklein steegje in. Dat steegje gaat over in een trap en vervolgens een wandelpad de berg in. Het stijgt niet veel. Na ongeveer 100m zie je een eerste watervalletje beneden onder de struiken. Loop aan de overkant van het beekje een paar honderd meter verder naar een klein kiezelstrandje en een mooie ongeveer 20m hoge waterval; een cadeautje.waterval Pontaix

Om dichter bij de waterval te komen, loop je ietsje terug en dan zie je na 20m dat er rechts een paadje omhoog loopt. Je komt dan onder een rots uit waar je langs een ijzeren stang (zat bij ons bezoek op een stukje los) verder loopt. Het paadje loopt weer iets omlaag en dan sta je voor de waterval met een heerlijk koel poeltje om in te zwemmen. Manlief durfde het aan :).

Vanaf hier kan je nog verder lopen naar de ruïne van Pontaix. Je loopt dan aan de overkant (je kan het spoor zien), verder via een smal paadje omhoog. Pas op er zijn hier een paar stukjRuine Pontaixes met een afgrond. Je komt dan na een paar honderd meter aan bij de ruïne en je hebt een prachtig uitzicht over de omgeving.

Aan de andere kant van de ruïne gaat het pad naar links (noord) en naar rechts (zuid). Ga je rechts dan loop je terug naar het dorpje, hetgeen een leuk stukje is, want je komt achter en boven de huizen uit en je kan goed zien welk huis nu ruïne is. Het is vervolgens ook leuk om even door het kleine straatje met de oudwaterval Pontaixe huizen te lopen aan deze kant van de Drôme. Prachtig om te zien hoe de huizen boven de rivier hangen.

Ga je links (noord) bij de ruïne dan kan je doorlopen naar de bovenkant van de waterval. Je loopt het pad af en komt bij een weg. Blijf het pad volgen dat met een bochtje naar links gaat (dus niet de weg oplopen). Beneden kom je bij een bruggetje over het beekje. Dat steek je over en je volgt het pad/spoor door de struiken heen en de boomgaard van oude, dode notenbomen. Op een bepaald moment buigt het pwaterval Pontaixaadje weer af naar het beekje. Als je dan even door het beekje verder loopt dan kom je bij de bovenkant van de waterval. Hierna loop je dezelfde weg terug naar de ruïne en vervolgens naaPontaix kerkje r beneden naar het dorpje.

In het dorpje staat aan de rivier bij een brug een protestants kerkje dat van 15 juli tot 14 augustus tussen 16.00 uur en 18.00 uur geopend is. Er zijn hier mooie fresco’s te zien. (niet te verwarren met het katholieke kerkje aan de overkant van de rivier).