Je bekijkt nu De rotsen van de Aiglette, Die (wandeling en gieren)

De rotsen van de Aiglette, Die (wandeling en gieren)

Mooie wandeling bij de col de Rouset boven Die en Chamaloc waar u gieren kunt zien.

(met dank aan Jacqueline Beijlen voor de vertaling)

Print Friendly, PDF & Email

Zwaarte : pad zonder moeilijkheden, maar in geval van
mist via de de heenweg weer terug
Afbakening : bordjes met opschriften, wit en rood tot de Col de
Col de Chironne, afdaling niet aangegeven.
Lengte: 9km
Duur : 2,5 uur
Hoogteverschil : circa 325m
Wandelkaart: IGN 3237 OT 1:25.000

Vergeet, vanwege de Vale Gieren, uw verrekijker niet!

Start
Rijd naar de Col de Rousset en parkeer de auto voor de tunnel.

Wandelroute
Ga omhoog ( tegenover de parkeerplaats) een bospad op. en loop rechtdoor naar de Col de Chironne. Volg het mooie pad uitgehouwen in de klif en beschermd door een muur van stenen. Ga het bos in , na een haarspeld naar rechts komt u aan bij een alpenweide. (1)

Stijg verder met het pad, de bergerie (schaapskooi) van Chironne links laten liggen.
U komt aan bij de Col de Chironne, 1416 meter (2)
Hier staat een bord van het Parc du Vercors.Op deze driesprong gaat u NIET naar Vassieux en ook NIET naar de Colde Rousset maar neemt u het pad bergopwaarts(zie nummer 2). U volgt het pad tot u bij een bord van de Vercors komt(3- “Alpages de la Drôme”). Hier kunt u omlaag of een uitstapje maken naar de rotsen van de Aiglette(van punt 3 naar punt 5 en terug) met mooie uitzichten o.a. op Domaine du Mûrier.
Na dit uitstapje gaat u in oostelijke richting(omlaag) en loopt u over de weide omlaag langs de bergkammen terwijl u de bosrand aan uw linkerkant houdt.

Als de Vale Gieren op de toppen verblijven ga dan om de rotsen van de Chironne heen om ze niet lastig te vallen.

Uiteindelijk trekt u om het bos heen en daalt u verder af in noordelijke richting.
Op een gegeven moment ziet u in de bosrand de ingang van een duidelijk pad(4). Dit volgt u tot u weer uitkomt op het pad van de heentocht(1). Hier gaat u rechts en volgt u het pad terug naar de parkeerplaats.

De Vale Gier, een vredelievend en nuttig dier omdat hij kadavers van dieren opruimt, werd in de Vercors opnieuw uitgezet in 1999, na een periode van acclimatie in een volière. Hij heeft een spanwijdte van 2,80 meter en kan een konijn opmerken vanaf 3 km. Er zijn momenteel een honderdtal die de kliffen tussen de Vercors en de Diois bezoeken en ze plaatsen zich vredig tussen de wandelaars.

Print Friendly, PDF & Email

Aiglette, Die

Dit bericht heeft 10 reacties

1. Sabine

Dank Nickey, fijn om te horen en nog een fijne vakantie!

2. Nickey

Dank voor de inspiratie voor deze prachtige wandeling! We hebben tientallen gieren gezien (ook best dichtbij), heel bijzonder.

3. Sabine

Graag gedaan! Jammer dat er geen gieren waren. Het kan zijn dat ze op pad waren, maar het kan ook aan het weer liggen. Ze houden niet van regen en veel wind en vliegen dan niet.

4. Marja van Os

Dag Sabine
    Bedankt voor de duidelijke beschrijving.
    Wij hebben vandaag deze wandeling gelopen.het is heel goed te doen.en een prachtig uitzicht rondom als beloning.
    Er was vandaag geen enkele gier te bekennen maar dat maakte de tochten er niet minder om.
    Groeten Marja van Os

5. Sabine

Graag gedaan!

6. Gerrie en Anne-Marie Kik

Hele mooie wandeling en dank voor de duidelijke beschrijving.

7. Sabine

Fijn dat jullie de wandeling mooi vonden en hartelijk dank voor de tip. Fijne vakantie verder, Sabine

8. Fred Stokkel

Bedankt voor de routebeschrijving van deze mooi tocht. Soms was verstrekte kaartje iets te grof en daardoor wat moeilijker te volgen met de app Viewranger konden we er een fijnere topografische kaart naasthouden en kwamen we er helemaal uit. Een prachtig terrein en fenomenale uitzichten. En met een beetje geduld zagen we de gieren op verschillende hoogtes voorbijvliegen. We keken er bovenop, op ooghoogte tegenaan en ook vlak boven ons. Erg indrukwekkend.

9. Eigenaar-Sabine

Leuk dat jullie het zo naar de zin hebben gehad en echt wat aan het blog hadden. Daar doe ik het voor! Fijne zomer verder. En als jullie zelf nog een leuke tip hebben voor de bloglezers dan hou ik me aanbevolen.

10. Anke

We zijn net terug van een geweldige vakantie in De Drome, waarbij we heel veel plezier hebben gehad van de vele tips op deze website, oa deze mooie wandeling bij de gieren. Enorm bedankt voor alle tips, ook onze kinderen van 7 en 9 jaar hebben genoten van verschillende leuke wandeltips, en de mooie watervallen die op deze site zijn beschreven!